<<<< POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ


Kultura organizacyjna – zagadnienia sprawdzające


1. W skład kultury normatywnej wchodzą:

a) cywilizacja;

b) normy i wartości;

c) opisy działań ludzkich;


2. Kulturę społeczną tworzą:

a) system aksjonormatywny;

b) zasady pełnienia roli społecznej;

c) reguły tworzenia instytucji i walki o władzę;


3. Formę integracji reguł kulturowych stanowią:

a) procedury;

b) normatywne role społeczne;

c) sankcje;


4. System aksjonormatywny tworzą:

a) reguły moralne;

b) prawo;

c) działania masowe;


5. Celowe przekształcenie instytucji w kierunku przyjętego wzorca to forma instytucjonalizacji:

a) adaptacyjnej;

b) normatywnej;

c) substytucyjnej;


6. Dziedzictwo kulturowe kształtują:

a) socjalizacja;

b) rytuały;

c) akulturacja;


7. Kultura umożliwiając wybór zamiarów spełnia bezpośrednio funkcję:

a) teliczną;

b) ekspresyjną;

c) regulacyjną;


8. Kultura tworząc ramy pojmowania rzeczywistości spełnia bezpośrednio funkcję:

a) teliczną;

b) kognitywną;

c) polityczną;


9. Koncepcja efektywności adaptacyjnej D. Northa ukazuje:

a) niezależność czynników rozwoju gospodarczego od kultury narodowej;

b) uwarunkowanie rozwoju ekonomicznego od kultury narodowej;

c) brak wyraźnych zależności między jakością składników systemu aksjonormatywnego

a tempem rozwoju społeczno-gospodarczego;


10. Instytucjonalne podejście do kultury organizacyjnej traktuje kulturę jako:

a) system adaptacji;

b) zmienną zależną;

c) system idei;


11. Model funkcjonalny kultury organizacyjnej ujmuje kulturę jako:

a) system symboli;

b) sposób wykonywania zadań;

c) system wytwarzania znaczeń;


12. Kultura organizacyjna opisywana jako konsekwencja subiektywnego postrzegania organizacji i otoczenia przez pracowników to założenie:

a) podejścia instytucjonalno-adaptacyjnego;

b) modelu realnej kultury;

c) postmodernistycznego modelu kultury organizacyjnej;


13. Funkcjonowanie asymetrii organizacyjnej ukazuje, że kulturę organizacyjną należy ujmować w podejściu:

a) holistycznym;

b) dyferencjalnym;

c) aksjonormatywnym;


14. Najgłębszy i najtrwalszy poziom kultury organizacyjnej odzwierciedlają:

a) skodyfikowane normy i wartości;

b) założenia kulturowe;

c) mało uświadomione przejawy kulturowe;


15. Kultura organizacyjna jest przekazywana członkom organizacji głównie poprzez:

a) szkolenia;

b) socjalizację;

c) nauczanie;


16. Silna kultura organizacyjna to czynnik:

a) sprawnej komunikacji;

b) blokujący nowe orientacje;

c) neutralnego zarządzania;


17. Silna kultura organizacyjna to czynnik:

a) kształtujący ciągłość organizacyjną;

b) nieefektywnego zarządzania;

c) kształtujący „kulturowe myślenie”;


18. Silna kultura organizacyjna to determinant:

a) obojętny dla konkurencyjnego przedsiębiorstwa;

b) redukujący elastyczność organizacyjną;

c) redukujący nakłady na kontrolę;


19. Silna kultura organizacyjna umożliwia głównie:

a) redukowanie decyzyjnej niepewności;

b) długookresowe planowanie;

c) wykluczenie operacyjne;


20. Tożsamość organizacyjna jako efekt kultury organizacyjnej to:

a) niewyraźny obraz organizacji;

b) spójny wizerunek organizacji;

c) czynnik kształtujący przynależność do określonej wspólnoty;


21. Kultura organizacyjna jako czynnik konkurencyjności powinna:

a) umożliwić przerwanie ciągłości międzypokoleniowej;

b) harmonizować działania i postawy;

c) budować wspólne zaangażowanie;


22. Kultura organizacyjna jako czynnik socjalizujący powinna umożliwiać:

a) dopasowanie osobowości członka organizacji do osobowości organizacji;

b) adaptację społeczno-zawodową pracowników;

c) alienację pracowników;


23. Kultura organizacyjna podlega badaniom:

a) nomotetycznym;

b) idiograficznym;

c) uniwersalnym;


24. W funkcjonalistycznym podejściu badawczym kulturę organizacyjną ujmuje się jako zjawisko:

a) obiektywnie istniejące;

b) nieuświadomione;

c) symboliczne;


25. W podejściu radykalnego humanizmu kultura organizacyjna jest interpretowana jako:

a) twór intersubiektywny;

b) konkretny byt;

c) twór subiektywny;


26. W podejściu radykalnego strukturalizmu kultura organizacyjna jest interpretowana jako:

a) twór intersubiektywny

b) konkretny i mierzalny byt

c) byt iluzoryczny


27. W badaniu kultury organizacyjnej mogą być zastosowane techniki badawcze takie jak:

a) ankietowanie;

b) badanie dokumentów;

c) eksperymentowanie;


28. W badaniu kultury organizacyjnej mogą być zastosowane metody badawcze takie jak:

a) metoda monograficzna;

b) metoda indywidualnych przypadków;

c) metoda sondażu diagnostycznego;


29. W kulturze o wysokiej tolerancji niepewności zmiany w otoczeniu traktowane są jako:

a) zagrożenia;

b) potencjalne szanse;

c) czynnik przedsiębiorczości;


30. W kulturze o wysokiej tolerancji niepewności pracownikom przyznaje się:

a) prawo do podejmowania ryzyka;

b) prawo do oceny wynikowej;

c) prawo do naruszania przepisów formalnych;



31. Otwarte na uczestnictwo w otoczeniu są kultury:

a) introwertyczne;

b) ekstrawertyczne;

c) o wysokiej tolerancji niepewności;


32. Drobiazgowa selekcja na stanowiska to cecha kultur:

a) elitarnych;

b) egalitarnych;

c) sztywnych;


33. Cenienie szczerości, przebojowości i indywidualizmu to cechy kultury:

a) wschodniej;

b) zachodniej;

c) azjatyckiej;


34. Okazywanie wdzięczności i szacunku wobec starszych to cechy kultury:

a) wschodniej;

b) zachodniej;

c) azjatyckiej;


35. Wysoki stopień rytualizacji stosunków międzyludzkich to cechy kultury:

a) niskiego kontekstu;

b) wysokiego kontekstu;

c) elitarnej;


36. Nacisk na przyszłość organizacji kładzie się w kulturze:

a) innowacyjnej;

b) wysokiej tolerancji niepewności;

c) konserwatywnej;


37. Komunikowanie opierające się w dużym stopniu na intuicji to cecha kultur:

a) silnych;

b) wysokiego kontekstu;

c) niskiego kontekstu;


38. Zorientowanie na argumentację to cecha kultur:

a) segmentacyjnych;

b) miękkich;

c) integracyjnych;


39. Szufladkowanie działań to cechy kultur:

a) segmentacyjnych;

b) biurokratycznych;

c) zachowawczych;


40. Popieranie różnic przy gotowości do współpracy to cechy kultur:

a) segmentacyjnych;

b) integracyjnych;

c) egalitarnych;




41. Otwartość komunikacji w całym systemie to cechy kultur:

a) integracyjnych;

b) „zdrowych” organizacji;

c) segmentacyjnych;


42. Wytwarzanie wartości dla klienta, społeczeństwa to cechy kultur:

a) zaufania;

b) doskonałych organizacji;

c) segmentacyjnych;


43. Dążenie do prostoty w rozwiązywaniu problemów to cechy kultur:

a) segmentacyjnych;

b) integracyjnych;

c) doskonałych organizacji;


44. Dialog i solidarność to cechy kultur:

a) miękkich;

b) aksjonormatywnych;

c) segmentacyjnych;


45. Zjawisko tzw. obrony percepcyjnej to cecha kultury:

a) indywidualistycznej epoki informacyjnej;

b) ideologicznej;

c) kolektywistycznej epoki przemysłowej;


46. Zarządzanie poprzez wartości to cechy kultury:

a) ideologicznej;

b) kolektywistycznej epoki przemysłowej;

c) indywidualistycznej epoki informacyjnej;


47. Asertywność to cecha ludzi funkcjonujących w kulturze:

a) ideologicznej;

b) pragmatycznej;

c) kolektywistycznej;


48. Oczekiwania dotyczące etycznego zachowania pracowników powinny być kompleksowe, konkretne i zrozumiałe to wymagania płynące z modelu kultury:

a) etycznej;

b) aksjonormatywnej;

c) słabej;


49. Ponoszenie odpowiedzialności przez wszystkie osoby funkcyjne za efekty szkolenia i rozwój osobisty pracowników to cecha kultury:

a) pragmatycznej;

b) silnej kultury szkoleniowej;

c) elitarnej;


50. Równość przywilejów i korzyści to cechy kultur:

a) wiedzy;

b) egalitarnych;

c) szkoleniowych;


51. Pomijanie wartości humanistycznych i zasad etyki to cecha kultury:

a) władzy;

b) roli;

c) zadań;


52. Uprawnienia i przywileje są precyzyjnie zdefiniowane i ściśle przestrzegane w kulturach:

a) władzy;

b) roli;

c) zadań;


53. Służebność struktury organizacyjnej w relacji do realizowanego celu to cecha kultury:

a) władzy;

b) roli;

c) zadań;


54. Dążenie do zaspokojenia potrzeb swych pracowników to cechy kultury:

a) władzy;

b) osobowej;

c) klanu;


55. Sukces wyznacza wszystko: poważanie, dochody, władzę to cecha kultury:

a) męskiej;

b) twardych indywidualistów;

c) perfekcjonistów;


56. Liczy się harmonia i tradycja to cechy kultury:

a) osobowej;

b) perfekcjonistów;

c) ludzi zrównoważonych;


57. Eksponowanie wartości, uczciwości, współpracy i służebności to cechy kultury:

a) osobowej;

b) kobiecej;

c) indywidualistów;




<<<< POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ